Moshi 6 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Petra en Jan Jansen - WaarBenJij.nu Moshi 6 - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Petra en Jan Jansen - WaarBenJij.nu

Moshi 6

Door: Petra en Jan

Blijf op de hoogte en volg Petra en Jan

01 Maart 2013 | Nederland, Nederland

Vandaag vrijdag onze laatste dag op het project. Deze morgen samen met Annie en Isa de chauffeur ,die we enkele teksten hebben geleerd van: " Nie mouwe", Mag nie mopperen". Houdoe etc. Een geweldige, bescheiden man die altijd klaar staat, naar de markt gegaan om grote boodschappen te doen. Voor het eten in te kopen voor komend half jaarr moet de voorraadkaer weer flink bijgevuld worden. Mais, Rijst, zout , zeep etc. etc. Vele plaatsen bezocht om de goedkoopste prijs te verkrijgen. Onderhandelenis in de cultuur vergoten. De bewondering voor Annie en Henny en natuurlijk de rest is enorm. Met hun vrijwilligers werk hebben ze al veel bereikt en dat is te zien. De keuken etc. wat hun samen me de mannen hebben gemaakt ziet er keurig uit. Zo ook de omheining die al flink begroeid raakt met de Bougaville, erg kleurrijk.Veel tijd zijn ze kwijt aan regelen van zaken en vele burocratie. Daarbj is er geen HUBO, Gamma of andere bouwmarkt die hier alles komt thuis brengen. Vele zaken aflopen om iets te laten maken en dan weer een vrachtwagetje organiseren om dit op de bestemming te krijgen. Daarbij hun netwerk uitbreiden om zaken geregeld te krijgen. Het goede nieuws is dat er een put geslagen kan worden ( 300 meter)bij het project om mensen aan prima drinkwater te helpen. Als het goed is wordt de put geboord als ze in Augustus terug gaan. Het is altijd goed om er zelf bij te zijn. Daarbij wordt alles gefinancieerd door de spulletjes die Annie en Henny verkopen en van giften van mensen. De gekochte waar moeten ook nog op zijn bestemming komen dus flink slepen met balen vol bonen, rijst etc. wegen 50 of 100 kg dus flink slepen om de voeding op zijn plaats te krijgen. Dit was zo zwaar dat Petra enkele hoge heren uit een bespreking riep om te helpen sjouwen , zeer houtaine figuren met dikke koppen en dikke buiken verpakt in een mooi overhemd en gereden in grote auto's met privechauffeur. Petra heeft ze zo ver gekregen dat ze meehielpen maar niet van harte.!! Verder vandaag nog verder de stortbakkraan vervangen en afscheid genomen van de dokter en verpleegkundige van de dokterpost. Nog wat inkopen gedaan voor de beklimming. We zijn er klaar voor en dit is verlopig het laatste verslag. De vlag zit in de tas dus onze Gerard houd wel un oogske op ons!!! We laten horen als we boven zijn.

Gerda voor komende maandag een fijne verjaardag gewenst en vat mar een Kilimanjaro pintje op ons!!

Veel groetjes
Petra en Jan

• 09 Maart 2013 - 13:25

Fam Wassink:

Zo te lezen hebben jullie al weer veel gezien en meegemaakt! Fijn dat we jullie zo kunnen volgen.
    Nu de grote beklimming nog. Hoop dat we snel te horen krijgen dat de top bereikt is!
    Hier alles goed.
    De groetjes van ons allemaal!
    Fam Wassink