Umoja (4) Tanzania nov 2013 - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Petra en Jan Jansen - WaarBenJij.nu Umoja (4) Tanzania nov 2013 - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Petra en Jan Jansen - WaarBenJij.nu

Umoja (4) Tanzania nov 2013

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra en Jan

04 December 2013 | Tanzania, Moshi

Donderdag; laatste dag op het project
Het hele schilderwerk is klaar.
Om 11.00 uur komt de Canadese voor een intervieuw voor haar studie. Smiddags komen een aantal zwangere vrouwen want Paula heeft babykleertjes gekregen die ze aan hun uitreikt. Ook loop ik smiddags met siter Mary naar de markt om kleertjes te kopen voor een tweeling waar zij zich over ontfermt.
Nog een laatste kilimajaro bij het cafeetje
Het waterboren schiet niet op, morgen komen de ingenieur van het bedrijf zelf polshoogte nemen.
Vrijdag
Wat laaste souveniers gekocht, we gaan het ziekenhuis waar dr Lightness werkt bezoeken. Dat wordt indrukwekkend, eerst natuurlijk veel dank voor de tassen met verbandmateriaal ed die we bij hadden. We worden rondgeleid door de kraamafdeling, het ziet er naar omstandigheden netjes uit. Wat pover..., 4 verlosbedden maar maar een stel voetsteunen, 2 couveuses of wat er voor door moet gaan. In een daarvan ligt een kindjes wat 2 dagen geleden op staat gevonden is, pas geboren, het moet nog een paar dagen herstellen en dan gaat het naar een kindertehuis. Ze krijgen gemiddeld elke 14 dg een vondelingetje binnen (slik). Er wordt een nieuw operatiegebouw gebouwd waar ze zeer trots op zijn. Het ziet er ook keurig uit, ruim, betegeld schoon met naar hun begrippen goede voorzieningen zoals zuurstof en lachgas (alles van chinese makelij) Daarna naar de psychiattrische afdeling, een gebouw voor de vrouwen en een voor de mannen, beiden identiek met 2 zalen, in het midden een adm/zusterspost, een zaal met een groot hangslot voor de agressieve patienten, de andere is open. We zijn niet naar binnen gegaan uit privacy oogpunt.
Het bezoek maakte een grote idnruk.
Nu naar het hotel, koffers halen, naar de winkel om brood te komen, lunch op het project, nog een laatste instruktie van de kraambedden en dan vertrekt. Om 17.00 uur komen we aan in Kibokolodge in de stilte en gastvrijheid. Lekker gegeten, wijntje gedromen
Zaterdag
uitgebreid ontbeten, lezen en wachten op Henk en Annie, die en dagje over komen. We maken met hun een wandeling in de omgeving
Zondag naar het dorp gewandeld een bruiloft gezien en een kerk binnengelopen. Snachts weer terug naar Nederland gevlogen.
Meewerken aan het Umoja project was een bijzondere ervaring