Kikoko lodge - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Petra en Jan Jansen - WaarBenJij.nu Kikoko lodge - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Petra en Jan Jansen - WaarBenJij.nu

Kikoko lodge

Door: Petra en Jan

Blijf op de hoogte en volg Petra en Jan

11 Maart 2013 | Tanzania, Arusha

Vannacht weer in een bed geslapen en eerst heeeeerlijk gedouched!
De laatste dagen hebben we ons getrakeerd op het verblijf in een mooie lodge, een paar daagjes bijkomen.
Maar deze lodge is wel een speciale. Deze wordt nl gerund door ex-straatkinderen.
10 jaar geleden heeft de Nederlander Noud van Hout zijn textielzaak verkocht en heeft een project in Tanzania opgezet. Straatkinderen van omgeving Arusha komen in een eerste opvang. Wanneer dat goed gaat mogen ze in het project. Dit ligt een half uurtje van de bewoonde wereld af. Daar worden ze in groepjes geplaatst, sochtends krijgen ze onderwijs en smiddags beroepsgericht onderwijs; houtbewerken, lassen, electriciteit, automonteur, boerderij etc etc. en savonds sport. De dag is dus goed gevuld, geen tijd meer om aan hun (lijm)verslaving te denken. Het is de bedoeling dat iedereen na 3-4 jaar vertrekt met een baan. Er zijn ook jongens die in het hotelwezen worden opgeleid. Zij werken in de lodge. Bijzonder vriendelijke jongens die al snel onze harten stalen, maar ook de gevolgen van het lijmsnuiven werden zichtbaar. Hierdoor beschadigen de hersenen. Meer als een opdracht kon je ze niet geven en voor bijv. het ontbijt geserveerd werd kwamen ze wel eens terug om te vragen wat we nu eigenljik besteld hadden. Je moet er geduld hebben maar dat hadden we want we kwamen om uit te rusten. De lodge ligt prachtig in de natuur, is zelfvoorzienend, eigen groentetuin, stroom van solar etc etc. Toen we belangstelling voor het project toonden nam Noud ons mee voor een rondleiding. Hij had een verrassing zei hij en bracht ons naar een school (een ander project) waar 4 mnd een zangpedagoge vrijwilligerswerk had gedaan en wat nu met een zangwedstrijd werd afgesloten, welke werd opgenomen op een DVD. Zeer ontroerend.

Zondagochtend worden we uitgenodigd mee naar de kerk te gaan, dat willen we meemaken. Om 8.30 uur komen we aan in de kerk, de communie wordt net uitgereikt, bijna afgelopen zou je denken (de mis is begonnen om 7,30 uur) maar na een uur stappen we buiten. Een bijzondere ervaring. Ik had de zak met snoepgoed en ballonnen die nog over waren meegenomen, voor we het wisten werden we bedolven door kindertjes.
Tevoet terug naar de lodge voor ontbijt en lekker in de zon.
Smiddags werd de nieuwe pizza-oven geopend, dat pikten we ook nog even mee.
Savonds om 23.00 uur stond de taxi klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Na een flinke omhelzing van de jongens en uitwisseling van de email-adressen, vertrokken we. We hadden het allebei ee beetje moeilijk om uit Tanzania te vertrekken. Deze vakantie heeft zoveel indrukken op ons gemaakt.
Na een voorspoedige vlucht landen we om 17.00 uur in Brussel in de sneeuw!
Een onvergetelijke ervaring rijker.